domingo, 4 de noviembre de 2012

om du åker till Sverige

Enligt många är det mycket svårt att praktisera svenska i Sverige, om du är invandrare och kan prata engleska. Vad jag tycker om det?
Jag heter José och kommer från Perú mitt modersmål är spanska men jag kan prata lite engelska.
Jag bor i Stockholm sedan ett år men istället för att ha lärt mig mycket svenska har jag istället blivit mycket bättre på engelska.


Jag kan säga:
om du vill komma till Sverige, Sverige och Svenskarna är jättebra men du måste vara beredd att anpassa dig till en radikalt annorlunda kultur som börjar med sitt språk genom deras "jantelag" och om du vill kan du avsluta med deras utbildning; särkilt om du kommer, som jag, från Peru eller Sydamerika.


Jag har sagt att Sverige och svenskarna är jättebra; sedan tre månader började jag studera på S.F.I. och jag måste inte betala för det för att det betalar staten med sveriges skattepengar. Idag har jag lite svårt att praktisera svenska men nu tycker jag det är ett bra sätt och ett mycket svenskt sätt. Pratar med mig själv eller med min dator.

No hay comentarios:

Publicar un comentario